Byť cenovo senzitívny zákazník je dnes vlastne úplne štandardné. Každý obchodník si prirodzene stráži svoje náklady a s nimi súvisiace marže. Horšie to však je s cenovou senzitivitou v kombinácii s nekvalitným tovarom. Lebo nekvalitný a lacný produkt môže vo finálnej fáze v stredno až dlhodobom horizonte vlastne náklady navyšovať. A už aj hneď pri samotnej inštalácii môže byť zvýšená pracnosť (ťažšie odizolovávanie, praskanie plášťa, ťažšia identifikácia kábla atď.). A toto by si mal každý odborník veľmi dobre vedieť na začiatku zrátať.
Denne riešime v MURATe desiatky dopytov, objednávok a robíme odborné poradenstvo našim zákazníkom. Od malých živnostníkov, až po veľké korporácie. Existuje tu silná kategória odborníkov, ktorí sú zedukovaní a káblovým produktom veľmi dobre rozumejú. Ale ako je to asi v každom sektore, je tu aj ich protipól. Napríklad v segmente bežných inštalačných kábloch pri menších realizáciách, stavbách rodinných domov, či rekonštrukciách bytov často „narážame“ na zákazníkov, ktorí problematike nerozumejú a hľadajú niečo „rýchlo a lacno“.
Vľavo neoznačený kábel od neznámeho výrobcu s plastom z nekvalitného PVC (označené praskliny)
Vpravo kábel s dobre viditeľným označením, podľa ktorého sa dá jednoznačne identifikovať výrobca
Cena by pre realizátora samozrejme mala byť prijateľná a čo najvýhodnejšia. To je až také klišé. Ale napr. už samotná príliš nízka cena kábla môže signalizovať niečo o jeho kvalitatívnych parametroch. Jedna vec je konkurenčné prostredie porovnateľných certifikovaných tovarov, ale druhá vec je príliš nízka cena bez prihliadanie na kvalitu produktu. U nás v kabelarine pre výber tovaru 2-násobne platí „2x meraj (počítaj) a raz rež“.
Kábel bez popisu určite neprešiel žiadnou skúšobňou a tým pádom je veľké riziko ho použiť aj pri menej náročných aplikáciách RD a pod., Použitím takýchto káblov sa riskuje neprevzatie staveniska revíznym technikom alebo investorom a zároveň je ohrozené zdravie osôb pohybujúcich sa v objekte.
Jozef Kolárik